Wanneer kleine ondernemingen hun processen willen digitaliseren, welke moeten ze dan kiezen?

Wanneer kleine ondernemingen hun processen willen digitaliseren, welke moeten ze dan kiezen?

29/10/2018

Digitale transformatie is een hot topic. Elke dag verschijnen er nieuwsberichten waarin men uitzoekt hoe ondernemingen technologieën beter kunnen gebruiken om processen te stroomlijnen, kosten te verlagen en ervaringen te verbeteren. Voor kleine ondernemingen die willen digitaliseren, kan het proces echter overweldigend zijn.

 

Wat wel werkt bij een start-up, kan een voortgezette groei niet ondersteunen

Wanneer ondernemingen zich proberen te vestigen, is de doeltreffendheid van processen geen prioriteit, wel de stijging van de inkomsten. Het proces van administratie is dan een noodzakelijk kwaad dat moet gebeuren, op eender welke manier, en dus vaak manueel. Facturen worden bijvoorbeeld handmatig opgesteld, vanaf nul. Dit neemt ongelofelijk veel tijd in beslag en is ontzettend arbeidsintensief. Bijgevolg, wordt de facturatie vaak uitgesteld - terwijl dit net essentieel is om te kunnen groeien. In de eerste jaren, wanneer de verkoopcijfers gewoonlijk lager liggen, komen ondernemingen hiermee weg en ploeteren ze erdoor. Het probleem is dat deze handmatige facturatie niet uitbreidbaar is en al snel de groei zal belemmeren

Wanneer het een eeuwigheid duurt om facturen op te stellen en te versturen, zal dit de betalingstermijnen alleen maar verlengen en de tegenwoordig vaak voorkomende late betalingen maken dit nog erger.. Wanneer kleine ondernemingen niet op tijd en regelmatig hun betalingen ontvangen, heeft dit een impact op de cashflow. Een gebrek aan cash leidt tot gemiste kansen, afhankelijkheid van andere dure financieringsbronnen of, in het slechtste geval, faillissement.  

Digitalisering betekent besparen op tijd, geld en inspanningen en de groei stimuleren 

Een digitale transformatie hoeft geen totale digitale hervorming te betekenen, maar kan wel een aantal processen verbeteren. Voor kleine ondernemingen die aan het begin staan van hun digitaal avontuur, zijn processen die de communicatie ondersteunen, een goed beginpunt.    
Wanneer ondernemingen tools in gebruik nemen waarmee ze gemakkelijk documenten kunnen aanmaken en verdelen, zorgt dit voor een kettingreactie op de volledige organisatie. Werknemers lopen niet meer vast in arbeidsintensieve administratie, maar kunnen hun tijd investeren in het bedienen van de klanten en zo de zaken doen groeien. Wanneer correspondentie ook nog eens wordt aangemaakt door gebruik van templates, worden verzonden items gestandaardiseerd; dit geeft een professionele indruk geeft en maakt tegelijkertijd personalisering mogelijk - een factor die het engagement kan stimuleren.
Omdat er tegenwoordig allerlei communicatietools beschikbaar zijn voor kleine ondernemingen, is het in vergelijking met vroeger veel eenvoudiger geworden om de perfecte tool te vinden die voldoet aan de individuele behoeften en budget. Van tools die werken met clouds waarmee organisaties de creatie en verdeling van hun communicatie kunnen uitbesteden, tot platforms die alle kanalen centraliseren om een naadloze communicatie met de klanten te verzekeren; alles is mogelijk - en kleine ondernemingen zullen hier veel baat bij hebben.

Add new comment