toekomst postbedrijven postbezorging

Welke toekomst wacht postbedrijven en postbezorging in deze digitale tijden?

19/05/2017

De postvolumes dalen al decennialang, al is dat natuurlijk geen verrassing. Digitale media zoals e-mail, sms en sociale media hebben de traditionele brievenpost al lang ingehaald. Toch zijn postbedrijven niet noodzakelijk ten dode opgeschreven. Voor heel wat zaken blijft fysieke postbezorging bijzonder relevant.

De teloorgang van fysieke post?

We vesturen met z’n allen almaar minder brieven. Gelukwensen voor een geboorte of huwelijk, ansichtkaartjes van op reis, liefdesbrieven: terwijl veel van onze persoonlijke en vaak intieme communicatie vroeger door de handen van een postbode ging, verloopt die nu hoofdzakelijk via de smartphone en de sociale media. De voordelen spreken voor zich, want sms en instant messaging zijn handig, snel en veelzijdig.

Toch is het postbedrijf nog niet ten einde. Sommige zaken blijven we namelijk met de post versturen. Denk maar aan kerstkaartjes en uitnodigingen, of in het geval van bedrijven, gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Wanneer bedrijven of officiële instanties je een belangrijk document willen bezorgen, schakelen ze daarvoor ook nog altijd een postbedrijf in.

Digitale en papieren post bestaan naast en door elkaar

Net zoals de opkomst van e-commerce de retailsector flink door elkaar heeft geschud, maar géén einde heeft gemaakt aan fysieke winkels, is digitale communicatie niet het einde van de postsector. Voor bedrijven zijn papieren en digitale communicatie complementair. Welk kanaal men kiest, hangt van de aard van de boodschap en de gewenste snelheid af.

Briefpost

Deze documenten afkomstig van bedrijven kom je wellicht nog vaak tegen in je brievenbus:

  • Officiële documenten
  • Aangetekende brieven
  • Facturen en betalingsherinneringen
  • Brochures
  • Magazines
  • Direct mailings
  • Persoonlijke kortingsbonnen en andere klantenvoordelen

Je ziet: ondernemingen gebruiken de postdiensten nog vaak om met hun cliënteel te communiceren. Vooral documenten die je als klant zeker niet mag negeren, zoals betalingsherinneringen, vinden hun weg naar de postbus, al bestaat ook een groot deel van het postvolume uit commercieel drukwerk dat consumenten gewoon liever fysiek doorbladeren dan online.

Digitale post

Al moeten we er natuurlijk meteen aan toevoegen dat digitaal almaar belangrijker wordt. Deze zaken vind je gegarandeerd geregeld terug in je inbox: nieuwsbrieven en inspiratiebrochures, tijdelijke acties en herinneringen om snel in actie te treden.

Bovendien verloopt direct klantencontact almaar vaker via het internet. Veel bedrijven beantwoorden vragen via sociale media of helpen hun websitebezoekers op weg met een chatbot. Deze contacten kunnen achteraf opgevolgd worden via sms of e-mail.

We stellen ten slotte vast dat bedrijven vaker de keuze bieden om facturen per post, per mail of via beide kanalen te ontvangen. Niet onlogisch, want millennials ‘checken’ hun inbox veel vaker dan ze hun brievenbus legen. Let wel: zorg altijd voor een gepersonaliseerde aflevering, want of je factuur nu op papier is gedrukt of uit bytes bestaat, ongeopend betekent altijd onbetaald. Geef je klanten dus de keuze en zorg ervoor dat ze hun voorkeuren makkelijk kunnen aanpassen.

Lees ook: Aandachtspunten facturen via e-mail versturen

De toekomst van postbedrijven en -bezorging

Met de opkomst van e-mail, sms en sociale media bezorgen postbedrijven minder briefpost. Toch gaat het heus niet zo slecht met de sector. Want postbedrijven profiteren ook van de digitale revolutie. Zo is het volume pakketpost de laatste jaren drastisch toegenomen, een gevolg van het succes van webshops als Alibaba, Amazon, Bol, Coolblue en Zalando.

Tegelijkertijd gaan traditionele postbedrijven op zoek naar manieren om de jobs van postbodes veilig te stellen. Zo wordt volop geëxperimenteerd met extra taken, zoals het opnemen van meterstanden of het melden van sociaal isolement. Het meest opvallende voorstel komt ongetwijfeld uit Finland, waar postbodes voortaan ook het gras maaien!

Hoe zie jij de toekomst van postbedrijven en briefpost? En hoe gebruik jij traditionele postbezorging als bedrijf? Laat het ons weten!

Add new comment