Dado Van Peteghem conferentie van papier naar digitaal

Van papier naar digitaal? Dado Van Peteghem wijst de weg

07/06/2017

Hoe zet je in jouw bedrijf de broodnodige digitale transformatie in gang? Vraagt dit proces een scherpe ommezwaai of kun je ook stapsgewijs digitaliseren? We zochten het uit.

Van papier naar digitaal: haalbaarder dan je denkt

Er is de laatste tijd veel te doen rond ‘disruptieve innovatie’ en ‘digitale disruptie’. Onder deze misschien wat radicaal klinkende termen verstaan we het drastisch omgooien van de huidige manier van werken op basis van nieuwe, digitale technologieën. Disruptie lijkt misschien voorbehouden voor bedrijven als Netflix, Uber en Tesla – pioniers die bijvoorbeeld onze entertainmentconsumptie en mobiliteit voorgoed hebben veranderd – maar dat hoeft heus niet zo te zijn.

Eerst digitaliseren, dan transformeren

Digitale transformatie is niet alleen weggelegd voor technologische bedrijven of Amerikaanse startups. Ook kmo’s en middelgrote bedrijven in meer standvastige sectoren hebben baat bij een digitale transformatie. En die kan stapsgewijs verlopen.

In deze context is het belangrijk om het onderscheid tussen digitale transformatie en digitalisering te duiden. Onder digitalisering verstaan we de overstap van papier naar digitaal. Digitalisering is een cruciale eerste stap die ervoor zorgt dat je organisatie mee is met de tijd en eventuele nieuwe uitdagingen de baas kan. Het kan je helpen met besparen, maar het is ook onontbeerlijk om klanten en zakenpartners op een kwalitatieve en hedendaagse manier te bedienen. Zo kun je als energieleverancier anno 2017 niet zonder digitale facturen of een app om je energieverbruik in kaart te brengen.

Digitalisering kan de basis vormen voor een digitale transformatie, die nog een stap verder gaat. Onder deze term verstaan we de strategische aanpak die je als bedrijf nodig hebt om weerstand te bieden aan nieuwe digitale spelers, die veel vinniger zijn en de markt grondig overhoop kunnen gooien. Door te transformeren pas je je aan en kun je de concurrentie voor zijn met betere dienstverlening en een extra efficiënte werking.

Stapsgewijs digitaliseren

We onthouden: vóór je werk maakt van die digitale strategie, moet je alle aspecten van je bedrijfsvoering digitaliseren. Dat doe je het best stapsgewijs:

  1. Begin met je interne samenwerking te digitaliseren. Denk aan cloud storage, Skype for Business en mobiele CRM.
  2. Eenmaal die tools goed zijn ingeburgerd, loont het om ook de communicatie van en naar je klanten volledig digitaal te maken. Denk bijvoorbeeld aan inkomende post digitaliseren.
  3. Ga voluit voor cross-channel communicatie: soms is briefpost het best geschikt, soms e-mail, maar vaak ook Facebook, WhatsApp, chat, webformulieren, … Zorg ervoor dat je alle info hierover in je CRM kunt verzamelen.
  4. In een volgende fase kun je de ‘papierwinkel’ van en naar klanten langzamerhand afbouwen. Bied e-facturen aan en faseer papieren facturen uit. Je kunt ook meteen werk maken van e-invoicing in gestandaardiseerd XML-formaat.
  5. Enzovoort.

Het grote voordeel van deze stapsgewijze methode is dat je nooit grote financiële risico’s hoeft te nemen en toch efficiëntie-winsten kunt behalen. Je medewerkers, leveranciers en klanten krijgen bovendien de tijd om zich aan te passen.

Digitaal documentmanagement

Bij Neopost hebben we de expertise in huis om bedrijven te helpen innoveren en groeien met oplossingen voor professioneel documentbeheer. Omdat veel communicatie – vaak om goede redenen – nog langs de klassieke kanalen loopt, richten onze oplossingen zowel op het digitale als het analoge.

Twee voorbeelden:

  • Neotrax is een software-oplossing waarmee je alle transactionele documenten, zoals facturen en inkooporders, in één dossier kunt bewaren en overal eenvoudig kunt raadplegen. Met Neotrax kun je binnenkomende facturen makkelijk digitaliseren en vervolgens intern verdelen. Tegelijk dient de software als archief-oplossing, netjes gekoppeld aan je boekhoudsysteem.
  • Het omni-channel output-management-systeem OMS-500 werd ontwikkeld om je controle te geven over alle klantencommunicatie. Met OMS-500 maken je medewerkers alle bestanden voor klanten en snel en gemakkelijk klaar voor verdeling: bestanden splitsen, samenvoegen, layouten én verzenden. En dat zonder te moeten sleutelen aan de data in je ERP, CRM of andere databanken: OMS-500 gebruikt de beschikbare gegevens – zonder ze aan te passen – om de gewenste klantencommunicatie op te stellen.

14 juni 2017: Conferentie ‘Van papier naar digitaal’

Om over de mogelijkheden inzake digitalisering en digitale transformatie te informeren, organiseerde Neopost op 14 juni 2017 het seminar “Van papier naar digitaal” in de Ghelamco Arena te Gent. Op één avond tijd kwamen meer dan 100 deelnemers te weten wat de belangrijkste trends en de behoeften van de markt zijn en hoe zij zelf digitalisering binnen hun bedrijf kunnen opstarten.

Keynote speaker: Dado Van Peteghem

Dado Van Peteghem is keynote-spreker. Van Peteghem is een toonaangevend expert in de digitale sector. Hij begon zijn loopbaan bij InSites Consulting en is co-oprichter van Duval Union Consulting. Samen met Jo Caudron schreef hij het boek ‘Digital Transformation – A Model to Master Digital Disruption’.

Heeft u onze software conferentie in de Ghelamco Arena in Gent gemist?

Vind hier de presentatie over de Neopost-oplossingen om uw eerste stappen richting digitalisering te zetten

 

Add new comment