printcampagnes afstemmen op digitale communicatie

Zijn je printcampagnes wel goed afgestemd op je digitale communicatie?

05/12/2018

Lees hier meer over de rol die printcampagnes spelen in succesvolle reclamevoering. Tip: kruisbestuiving met digitale communicatie is cruciaal!

Print is verre van dood. Integendeel, voor veel content marketeers is succes onlosmakelijk verbonden met printcampagnes, op voorwaarde dat die laatste goed zijn afgestemd op alle digitale communicatie die ze de wereld insturen. Lees hier meer over de rol die drukwerk vandaag speelt in succesvolle reclamevoering en waarom het concept van kruisbestuiving er zo cruciaal voor is.

Lang leve printcampagnes!

Niet zeker of print vandaag nog wel zo springlevend is als we in de inleiding beweerden? Laat je overtuigen door deze statistieken, gebaseerd op een onderzoek van Nielsen:

  • 56 procent van consumenten in de VS baseert hun aankopen op informatie die ze via de post krijgen.
  • 52 procent van diezelfde consumentengroep laat zich voor hun aankopen leiden door advertenties in kranten.
  • 37 procent laat weten oprecht geïnteresseerd te zijn in brochures die hen gratis worden aangeboden in de winkel.

Ook voor B2B

En het zijn niet alleen consumenten die informatie nog altijd graag op papier zien staan. Onderzoek door ABM toont aan dat 96 procent van zakelijke eindgebruikers in de VS hun aankoopgerelateerde informatie zowel uit websites als uit print halen, en dat maar liefst 45 procent doelbewust regelmatig geprinte magazines leest op zoek naar informatie over bepaalde producten en services.

Een kwestie van kruisbestuiving

Printcampagnes en digitale marketing zijn op hun sterkst als ze goed op elkaar zijn afgestemd en dus dezelfde boodschap verkondigen. Op zo’n manier succes oogsten is een kwestie van cross marketing of kruisbestuiving: je printboodschappen sturen consumenten op subtiele wijze door naar je digitale campagnes en vice versa. Zo blijft je merk beter hangen bij je (potentiële) klanten én geef je jezelf de mogelijkheid om te analyseren hoe lezers met je printcampagne omgaan.   

QR-codes en gepersonaliseerde URL’s

Heel wat content marketeers gebruiken hun printmateriaal louter om awareness te creëren rond producten, en voegen er daarom geen CTA aan toe. Een gemiste kans! Door CTA’s in je printmateriaal te integreren die je lezers een exclusief aanbod of mooie kortingen beloven als ze naar je website of socialmediakanalen surfen, kun je je online verkeer aanzienlijk doen toenemen.
 

Sterker nog, QR-codes en gepersonaliseerde URL’s leveren je interessante informatie op over je printcampagnes. Informatie die je anders nooit (tenzij door uitgebreide enquêtes) zou kunnen achterhalen, zoals: waar en wanneer lezen mensen je artikels en advertenties? Gaan ze daarna ook daadwerkelijk over tot conversie? Bezoeken ze nog andere pagina’s van je website? Doen ze niet meteen een aankoop, maar komen ze later wel terug?

Variable data printing is de sleutel

Behalve een CTA en een gepersonaliseerde URL moeten je printcampagnes voldoende gepersonaliseerde kenmerken bevatten. Zeker nu consumenten alle dagen worden gebombardeerd met reclame, denken ze geen twee keer na over berichten die hen niet persoonlijk ‘triggeren’. Hoe je je printboodschappen dan kunt personaliseren om je kans op conversie te vergroten? Variable data printing is de sleutel. Gebruik GMC Inspire van Neopost om er meteen mee aan de slag te gaan!

Wat doet GMC Inspire?

GMC Inspire is een digitaal platform dat massa’s klantendata moeiteloos in individuele klantenprofielen giet. Op basis van die profielen stelt het systeem tot in de puntjes gepersonaliseerde brieven samen. Vervolgens wordt elke brief afzonderlijk verzonden op het moment waarop de kans op conversie door de ontvanger het grootst is. Goed om te weten: GMC Inspire is ook uitstekend geschikt voor e-mailmarketing en sociale media
 

Een gecoördineerde communicatiestrategie

Om je geloofwaardigheid als merk niet in het gedrang te brengen, is slimme outputmanagementsoftware een must-have. OMS-500 voegt data uit verschillende bronnen samen tot een single customer view voor elke klant, waarin alle persoonlijke voorkeuren, contactmomenten en andere belangrijke data zijn gebundeld. Zo verstuur je nooit boodschappen met een tegenstrijdige inhoud en stijgt je response rate algauw 35 procent.

Add new comment