parcel locker

Waarom parcel lockers in je bedrijf nog niet zo’n gek idee zijn

22/12/2017

Parcel lockers of pakjesautomaten lijken wel als paddenstoelen uit de grond te schieten. Je komt ze tegen in postpunten, stations, universiteiten, bibliotheken, … en meer en meer ook in bedrijven. Terecht, want de beveiligde kluisjes bieden zowel werknemers als bedrijven in het algemeen heel wat voordelen. Ook jouw organisatie heeft baat bij parcel lockers. Lees verder en ontdek snel waarom.

Pakjesoverlast

Zo’n tien jaar geleden was een pakje op het werk laten leveren eerder uitzonderlijk. Tot het tijdperk van de e-commerce zijn intrede deed. Waarom zouden je medewerkers nog wachten tot het weekend om nieuwe spullen te gaan kopen of vroeger stoppen om nog voor sluitingstijd bij de winkel te geraken? Ze kunnen gewoon ’s avonds alles vanuit hun luie zetel kopen en hun bestelling komt – niet uitzonderlijk zelfs al de dag erna –  gewoon naar hen toe op het werk.

Zo arriveert er elke dag wel een pakje voor een van de collega’s. De medewerkers van de receptie maken graag een minuutje vrij om het voor hen in ontvangst te nemen en tot bij hun bureau te brengen, maar eigenlijk behoort het niet tot hun takenpakket. Bovendien worden al die minuten in bedrijven met veel werknemers algauw enkele uren per week.

Voor iedereen een parcel locker

Om de ‘pakjesoverlast’ het hoofd te bieden, verbieden sommige bedrijven hun werknemers om pakjes voor privédoeleinden op het werk te laten toekomen. Maar echt ongelijk geven kun je je medewerkers natuurlijk niet. Bovendien is het ook vanuit jouw perspectief wel zo handig dat ze zich niet naar huis hoeven te haasten of vakantie moeten nemen, speciaal om naar de winkel te kunnen of thuis een pakje op te wachten. En wat doe je met medewerkers die regelmatig iets online moéten bestellen als onderdeel van hun takenpakket? Hoe maak je het onderscheid? Een moeilijke kwestie. Maar niet zo als je bedrijf parcel lockers aanbiedt.

Hoe werkt een parcel locker binnen je bedrijf?

Een parcel locker binnen je bedrijf werkt net zoals de parcel lockers die je onderweg weleens tegenkomt. Je medewerker bestelt iets online en in plaats van het thuis te laten leveren, wordt het pakketje door de postbode in de pakjesautomaat gedeponeerd. De parcel lockers bevinden zich  idealiter op een centrale locatie binnen het bedrijf, die voor iedereen toegankelijk is. Let wel, om toegang te krijgen tot de parcel locker op zich moet een medewerker zich wel identificeren. Dat doet hij of zij met de unieke ophaalcode die per mail of sms verzonden wordt zodra het pakje in de parcel locker werd afgeleverd.

Ook voor nachtraven en vroege vogels

En wat met Jan die zijn pakje pas tijdens zijn zondagshift kan oppikken? Of Lies die pas laat weer naar huis vertrekt en door de grote drukte ’s middags geen tijd had om even bij de parcel lockers langs te gaan, maar haar pakketje ’s avonds toch écht wel nodig heeft? Geen probleem. De parcel lockers van Neopost zijn 24/7 beschikbaar.

De voordelen van een pakjesautomaat

Ben jij al helemaal overtuigd van de voordelen van parcel lockers, maar moet je je leidinggevende nog voor het idee zien te winnen? We zetten de grootste pluspunten nog even op een rij:

 

  • 24/7 toegang tot pakketjes.
  • Pakketten blijven een tijdje beschikbaar.
  • 100% veilig dankzij de unieke verificatiecode.
  • Automatische notificatie.
  • Je bedrijf toont dat het begaan is met innovatie en met zijn medewerkers.
  • Je medewerkers kunnen weer focussen op hun takenpakket.

25.000 studenten

Niet alleen bedrijven, maar ook openbare instellingen halen elke dag voordeel uit beveiligde postkluisjes. De University of Pittsburgh zou haar parcel lockers alvast voor niets willen inruilen. Maar liefst 25.000 studenten maken er met plezier gebruik van Packcity, de parcel lockers van Neopost.

Add new comment