klanti

Hoe klantinformatie doeltreffend in kaart brengen?

25/10/2016

Klantinformatie zit vaak verspreid over verschillende afdelingen en personen in je organisatie. En dan hebben we het nog niet over de verschillende softwaretoepassingen … Al die informatie doeltreffend in kaart brengen en efficiënt gebruiken voor facturatie, nieuwsbrieven en klantenwerving, lukt veel beter met één centraal databestand.

Van CRM en facturatiesysteem …

In de meeste ondernemingen wordt het merendeel van data over klanten en zakenrelaties zorgvuldig opgeslagen in een CRM-systeem of Customer Relationship Management-programma. Een CRM-systeem is een softwaretoepassingen met alle gegevens over klanten, zoals wanneer er laatst contact is opgenomen, wanneer er gefactureerd werd, enzovoort. Daarnaast bestaat er vaak nog een aparte toepassing voor de boekhouding en facturatie. Daardoor raakt relevante klantinformatie gespreid over meerdere systemen en online locaties, wat opzoekwerk bemoeilijkt.

… naar een alles-in-een-oplossing: Master Data Management

Om de kwaliteit en het gebruiksgemak van de klantinformatie te waarborgen, is master data management uitgedacht. Een MDM-tool laat je toe om alle belangrijke klantinformatie te raadplegen via één interface. Terwijl de data in de oorspronkelijke toepassingen blijft staan, kun je via MDM wel alle data uit verschillende toepassingen in een en dezelfde interface bekijken. Wat daarvoor nooit bij elkaar stond, is nu handig gebundeld op een plek. En dat voor alle medewerkers in je organisatie.

Voordelen van MDM

De Master Data Management-toepassing van Neopost biedt tal van voordelen om je bedrijf te stroomlijnen:

  • First Time Right-invoering van nieuwe klantengegevens (bij het invoeren van nieuwe klantengegevens bevat 10 tot 15% fouten).
  • Automatische controles van je klanten (4 tot 7% van de bevolking verhuist binnen 12 maanden naar een ander adres).
  • Garantie dat de samen getoonde gegevens werkelijk over één en dezelfde klant gaan.
  • Makkelijk analyseren en rapporteren (gemiddeld 25% van bedrijfsdata is verouderd of vervuild).
  • Betere mogelijkheden voor het sales-team om aan upselling en cross-selling te doen.

Het belangrijkste van al? Terwijl je met een MDM-toepassing alle klantgegevens gecentraliseerd kunt raadplegen, blijven je CRM, de data en andere toepassingen intact. Daardoor kun je zorgeloos investeren in MDM en profiteren van toegenomen efficiëntie.

Meer weten? Neem contact op met onze experts voor advies op maat.

Add new comment