innoveren interne startup

Innoveren als een startup? Richt een ‘interne startup’ op, zegt deze expert

01/02/2018

Startups rijzen als paddenstoelen uit de grond. Ze op een efficiënte wijze het hoofd bieden? Dat doe je door een interne startup te lanceren.

Het is een uitdaging waarmee veel bedrijven geconfronteerd worden: terwijl nieuwe spelers razendsnel innoveren, hinken ze zelf achterop. De meeste startups zijn nauwelijks bij te benen, maar volgens de Nederlandse ex-politicus, commentator en schrijver Willem Vermeend is er een oplossing om hun concurrentie op efficiënte wijze het hoofd te bieden: een interne startup lanceren. Die dochteronderneming laat je vervolgens concurreren met het eigen moederbedrijf.

Stabiliteit of abrupte innovatie?

Als je organisatie al een tijdje meedraait, heeft ze ongetwijfeld een lange ‘track record’. Dat houdt in dat je bedrijf afhankelijk is van veel gevestigde processen die door de jaren heen zijn gegroeid en die je niet van de ene op de andere dag kunt omgooien. Zelfs als je dat zou kunnen, is het toch geen verstandig idee. Abrupt innoveren is riskant – wat vinden je medewerkers overigens van al die veranderingen? – en gebalanceerde workflows uittekenen vergt tijd. Een probleem waar startups uiteraard niet mee te maken krijgen. En zo hebben ze voor je het goed en wel beseft een enorme voorsprong op jouw bedrijf.

Een interne startup als innovatiemodel

Zo’n vaart hoeft het echter niet te lopen, aldus Willem Vermeend. Hij raadt bedrijven aan om een team van jonge innovatoren en ervaren rotten, eventueel uit verschillende sectoren, samen te stellen en als intern project aan het werk te zetten. Een interne startup dus, met een eigen businessmodel dat de concurrentie aangaat met het jouwe. Dat klinkt misschien gek, maar het is wel degelijk de ultieme manier om jezelf opnieuw uit te vinden en deel uit te maken van de nieuwe economie zonder je oude manier van werken (die op bepaalde vlakken misschien nog perfect voldoet) volledig overboord te gooien.

Kortom, een interne startup biedt je een uniek perspectief op je huidige bedrijfsprocessen. Je ziet jezelf door de ogen van de concurrentie, ontdekt vóór het te laat is of (en hoe) je oude model achterop hinkt en kunt op een uiterst beredeneerde manier nieuwe uitdagingen aangaan zonder bestaande processen ‘on hold’ te moeten zetten.

Vernieuwing op alle niveaus

Toch is het belangrijk om niet alles wat met innoveren te maken heeft alleen aan je interne startup over te laten. Vernieuwen heeft idealiter immers niet alleen betrekking tot productinnovatie of het moderniseren van je dienstverlening, maar ook op het digitaliseren van bedrijfsprocessen in het algemeen – en daar komen dus ook alle medewerkers bij kijken. Stippel samen met je interne communicatieteam een strategie uit die ervoor zorgt dat al je medewerkers op dezelfde lijn zitten, weten wat komen zal en welke rol ze in de innovatie van je bedrijf (zullen) spelen. Zo kun je je service en producten in de toekomst op veel eenvoudigere wijze proactief vernieuwen.

Digitaliseren: de sleutel tot innovatie

Welke processen zoal in aanmerking komen voor digitalisering? Die vraag kunnen je medewerkers het best beantwoorden, al is cloud-software in elk geval stilaan onmisbaar voor een vlotte interne samenwerking. Ook digitaal archiveren verhoogt de productiviteit aanzienlijk, zeker in combinatie met e-invoicing en het digitaliseren van inkomende post. Wist je dat je tegenwoordig zelfs je postverzending digitaal kunt uitbesteden? Zo houden je medewerkers meer tijd over om zich ten volle te concentreren op hun kerntaken. Jij behoudt op jouw beurt te allen tijde het overzicht op alle processen – en dus ook een duidelijke blik op de uitdagingen die de toekomst nog met zich zal meebrengen.

Add new comment