producten personaliseren

Klanten willen gepersonaliseerde producten; hoe ga je daarmee om?

14/12/2017

Je consumenten houden van iets dat helemaal van hen is. En daar kun jij hen bij helpen. Personaliseer je producten bijvoorbeeld met uv-printing: betaalbaar, perfect haalbaar en een echte meerwaarde voor je klanten.

 

One size doesn’t fit all

Gepersonaliseerde marketing is al de normaalste zaak ter wereld. Maar de personalisering gaat nog verder. Zo houden consumenten ervan om producten te kopen die ze zelf nog kunnen finetunen en die zo perfect op hun levensstijl zijn afgestemd. Omdat het natuurlijk niet efficiënt of haalbaar is om voor iedere klant een apart product te ontwikkelen, maken almaar meer bedrijven producten die ze in de laatste fase nog kunnen personaliseren.

Als producent of verdeler kun je hierop inspelen door de goederen te bedrukken met een naam, logo, foto, persoonlijke boodschap, … Dat klinkt als een hele investering – of iets dat je per definitie moet uitbesteden aan een professionele partner – maar dat valt eigenlijk heus mee. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld een uv-printer installeren. Met zo’n toestel bedruk je zonder al te grote inspanningen eender welke object. (Met de VersaUV LEF-300 kun je oppervlakken van 770 mm bij 330 mm bedrukken.)

Uv-printers maken gebruik van uv-uithardende inkten. Wanneer de vers aangebrachte inkt met ultraviolet licht wordt belicht, treedt er een fotochemische reactie op die een ultrafijn netwerk van polymeren creëert. Daardoor droogt de inkt supersnel op en hecht ze zich moeiteloos aan zowat elke ondergrond. Naast snelheid is veelzijdigheid een belangrijk voordeel van uv-printen. Bovendien is de uitgeharde inkt waterbestendig en krasvast.

Producten personaliseren voor de eindklant

Veel bedrijven leveren rechtstreeks aan consumenten en hebben dus baat bij uv-printers in hun winkelpunten om hun waar te personaliseren. In een geboortewinkel, bijvoorbeeld, is een uv-printer een grote meerwaarde. In plaats van alleen de standaard spulletjes te verkopen – die consumenten ook makkelijk online of bij de concurrent kunnen vinden – kan de winkelier met een uv-printer écht unieke cadeaus aanbieden. Een drinkbeker met de babynaam op, bijvoorbeeld, of decoratiespulletjes met een foto op. Ook een papierwarenzaak, een speelgoedwinkel, een sportwinkel en natuurlijk een webshop met geschenken of fotoproducten – om maar enkele voorbeelden te noemen – hebben baat bij een uv-printer waarmee ze de aankopen van hun klanten snel en efficiënt kunnen personaliseren.

Zelf je promotiemateriaal drukken

Niets zo interessant voor je bedrijf als klanten die uit eigen beweging reclame voor jouw service of producten maken. Door mond-tot-mond een goed woordje voor je te doen, uiteraard, maar ook door bijvoorbeeld op hun werk elke dag opnieuw de agenda die ze gratis van je kregen op tafel te leggen. Bovenop de agenda prijkt je bedrijfslogo, netjes gedrukt in uv-uithardende inkt. Want waarom zou je niet gewoon je eigen promotiemateriaal bedrukken, als je dan toch zo’n handige uv-printer in huis hebt? Dat doen lokale politieke partijen of verenigingen vaak ook voor buttons, pennen, ballonnen, ... Zo kunnen ze hun promotiemateriaal voordelig in bulk bestellen zonder te riskeren dat ze na een jaar of na afloop van een campagne een deel ervan moeten weggooien, omdat al het materiaal blanco is en ze het telkens slechts in kleine oplagen bedrukken.

Tip: wil je nóg meer opvallen met je promotiemateriaal en extra veel kans maken dat je klanten hun gratis producten ook echt gebruiken? Bedruk dan het promotiemateriaal én met je logo én met de naam van je klant (of een door hen zelf gekozen opschrift of afbeelding).

Add new comment