facturen maken

Eenvoudig facturen maken: stappenplan

02/12/2016

Je kasstroom is heilig. Het is belangrijk om je cashflow in het oog te houden en je facturen altijd op tijd uit te sturen. Zo krijg je betalingen sneller binnen én loop je minder risico op wanbetalingen. Mag het allemaal nog wat sneller gaan? Lees dan onze tips om factureren te vereenvoudigen!

Facturen opstellen

Alles begint bij een goed sjabloon: een standaardfactuur met een vaste opmaak. Belangrijke tips bij het opstellen van je sjabloon:

  • Het moet duidelijk zijn voor de lezer wie de afzender is. Plaats je logo, naam, adres en rekeningnummer prominent op de factuur.
  • Daarnaast zijn het factuurbedrag en de betalingsdatum uiteraard de belangrijkste gegevens. Zet die dus ook centraal en goed zichtbaar. Zorg ervoor dat het bedrag niet verdrinkt in een zee van cijfertjes, zodat altijd duidelijk is welk bedrag precies overgeschreven moet worden.
  • Zet de algemene of betalingsvoorwaarden – onderaan op elke factuur – op punt. Zo voorkom je betwisting en openstaande facturen.

Handig gebruikmaken van facturatiesoftware

Wacht niet met factureren, maar pak het meteen aan. Want hoe sneller de factuur de deur uit is, hoe sneller je klant ze kan betalen, hoe korter je cash conversion cycle en hoe sneller je opnieuw kunt investeren. Win-win dus.

Wie grote volumes facturen heeft, doet het best een beroep op facturatiesoftware. Bovendien verstuur je je facturen het best digitaal. Digitaal is de beste oplossing, want het is sneller, makkelijker en goedkoper. Neotouch is een ideaal softwarepakket om je facturatie te digitaliseren. Toch ben je niet verplicht om alles digitaal te doen. Met Neotouch kun je je brieven, mailings en facturen net zo goed per post verzenden. Ontdek zelf hoe dat precies in z’n werk gaat.

En vervolgens?

Duidelijke facturen? Check. Snelle verzending? Check. Dan wacht je nog twee niet te onderschatten taken:

  1. Volg de openstaande facturen nauwgezet op. Niet iedereen betaalt even stipt. Wanneer een van je klanten niet of te laat betaalt, is het belangrijk dat je er snel bij bent. Zo geef je een duidelijk signaal: we’re on top of it.
  2. Hou je boekhouding bij. Op papier of, nog beter, digitaal. Digitaal documentbeheer laat je toe om je archief efficiënt te organiseren, snel te raadplegen én plaats te besparen. 

 

 

Add new comment