digitale transformatie

Hoe digitale transformatie je klanten ten goede komt

17/02/2017

Digitale transformatie is een van de ‘business buzzwords’ van het moment. Maar… je digitaliseert je bedrijf uiteraard niet omdat het hip is. Wel omdat het je onderneming helpt groeien. Dankzij digitale transformatie en technologieën verbetert de ervaring van je klanten: een van de voornaamste redenen om de digitale weg in te slaan.

Klantervaring komt centraal

Voor veel organisaties en bedrijven is digitale transformatie een economische noodzaak. Technologische innovatie kan helpen om de processen te stroomlijnen en kosten te besparen, zodat de winstmarge niet in het gedrang komt. Maar ook omdat de markt snel verandert – en de manieren waarop consumenten op zoek gaan naar producten en diensten – transformeren bedrijven hun werking. De discussie gaat al snel over de klantenervaring: hoe kunnen we onze klanten beter servicen?

Lees ook: Een paperless office, utopie of realiteit?

Digitale transformatie: personaliseren dankzij data

Dé paradox van de digitale transformatie is wellicht dat terwijl bedrijven almaar meer objectieve klantinformatie verzamelen, en het persoonlijke contact minder in de kijker staat, ze tegelijk werken aan een meer persoonlijke dienstverlening.

Een concreet voorbeeld? Tien jaar geleden ontving je als consument nog nieuwsbrieven en e-letters van bedrijven die niet alleen onpersoonlijk waren, maar vaak ook helemaal niet aansloten bij jouw noden of wensen. Nu ontvang je gepersonaliseerde mailings, waarin je artikels krijgt voorgeschoteld die precies bij jouw profiel passen. Een persoonlijke promotie op basis van jouw koopgedrag? Dat kan perfect.

Voorbeelden van geslaagde digitale oplossingen

  • Handige apps waarmee klanten hun gegevens snel kunnen raadplegen en aanpassen, zoals bankapps.
  • Troubleshooting en klantencontact via Instant Messaging (IM), zoals Snapchat, WhatsApp of Facebook Messenger.
  • Herinneringen via sms.
  • Digitale facturatie via e-mail.

De digitale transformatie van je bedrijf mag je niet links laten liggen. Met OMS-500 van Neopost stroomlijn je alle klantencommunicatie makkelijk via meerdere kanalen, en dat in jouw herkenbare huisstijl. GMC Inspire is een ander platform om gepersonaliseerde berichten te communiceren via diverse kanalen en zo een langdurige vertrouwensrelatie op te bouwen.

Add new comment