klantendata

Klantenbeheer? Het belang van adequate data!

27/07/2016

Klantendata zijn ontzettend belangrijk voor elke organisatie. Betrouwbare en up-to-date gegevens zorgen op lange termijn voor meer omzet. Maar de hoeveelheid data groeit elke dag en IT-managers worden geconfronteerd met een enorme uitdaging om de kwaliteit van de data te garanderen en de bedrijfsprocessen optimaal te ondersteunen. Klantendata heeft pas waarde als die te allen tijde up-to-date is. Als dat niet het geval is, heeft dat een negatieve impact op het klantenbeheer en de bedrijfsvoering.   

Klantendata is van goudwaarde

Elke bedrijf heeft baat bij betrouwbare klantgegevens. Alleen op die manier kan het klantenbeheer op de juiste manier worden aangepakt. Up-to-date data garanderen:

  • een betere segmentatie
  • een groter bereik
  • efficiëntere manier van werken
  • tijdsefficiëntie
  • meer omzet

De uitdaging voor elke organisatie? Voortdurend de juiste klantendata gebruiken en alle gegevens makkelijk en efficiënt toegankelijk maken.    

Klantendata over de hele organisatie verspreid

Data bevinden zich vaak over de hele organisatie, verspreid in talloze vormen (Excelsheets, notities of zelfs in de hoofden van je werknemers). Toch zijn die data essentieel voor de bedrijfsprocessen. Als ze niet overeenkomen met de data over dezelfde klanten in bijvoorbeeld CRM- of backofficesystemen, krijg je te maken met problemen in de klantcommunicatie.

Elke organisatie heeft gemiddeld 25% onbetrouwbare klantgegevens

Fouten gebeuren bijvoorbeeld bij het invoeren of updaten van data. Achternaam, straatnaam, postcode, huisnummer, … Als je manueel invoert, zijn foutjes onvermijdelijk. Zo komt efficiënt klantenbeheer in het gedrang. Bijkomende uitdaging: zijn de klantgegevens wel volledig up-to-date? Als deze data gebruikt worden voor mailings of leveringen van producten en diensten, boet je in aan efficiëntie, heb je extra werk en verlies je kostbare tijd.

Opmerkelijk: volgens een whitepaper van Human Inference beschikt maar 6 procent van de marketeers wereldwijd over een centraal klantenbestand, hoewel 90% aangeeft dat dit bovenaan hun prioriteitenlijst staat.

Klantenbeheer en het opzoeken van klantendata

Onvolledige klantendata kosten tijd en geld en leiden tot teleurstellende resultaten. De whitepaper van Human Inference toont aan dat medewerkers gemiddeld 32% van hun tijd bezig zijn met het zoeken naar ontbrekende gegevens (en die vervolgens invoeren in het CRM-systeem). Klantenbeheer wordt zo inefficiënt en de gemiddelde tijd per klant (om bijvoorbeeld een dossier af te handelen) is niet te verantwoorden als je die vergelijkt met de gemiddelde omzet per klant.

Voor het beheer van al je klantgegevens, gebruik je het best een performante tool die wendbaar is en inspeelt op de noden van je bedrijf.

Add new comment